Dina personuppgifter och hur vi hanterar dem
Med dina personuppgifter menar vi den data vi samlar in och sparar om dig och hur du använder våra tjänster som direkt eller indirekt identifierar dig. Dessa uppgifter använder vi för att tillhandahålla tjänster, ge dig en bättre upplevelse, förbättra tjänster och ge erbjudanden som passar just dina behov.
Nedanstående information är en summering kring hur vi samlar in och hanterar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR).
Typ av personuppgifter vi samlar in
Kontaktuppgifter
När du blir kund hos Handtec samlar vi in dina kontaktuppgifter:
Namn, e-postadress, telefonnummer.
Information om dina tjänster
Vi sparar även data om vilka av våra tjänster du beställer och använder samt på vilket sätt du använder dem.
Supportärenden
När du kontaktar vår support samlar vi in den information du uppger till oss för att vi ska kunna hjälpa dig med ditt ärende.
Så här samlar vi in personuppgifter
Vi samlar in och behandlar data som...
- ...du uppger själv när du blir kund hos oss.
- ...du uppger när du kontaktar oss i form av e-post och inspelade samtal.
- ...skapas när du använder våra tjänster – t ex när du besöker vår hemsida.
- ...samlas via cookies som samlar in information på och från din webbläsare.
Exakt vilken information vi samlar in om just dig beror på vilken/vilka av våra tjänster du använder.
Det här använder vi personuppgifter till
För att vi ska behandla din data krävs det att någon av följande rättsliga grunder uppfylls:
- Krav för att fullgöra avtalet med dig.
- Krav för att fullgöra en för Handtec rättslig förpliktelse.
- Behandlingen ligger i både ditt och Handtec's intresse.
- Samtycke från dig för just den behandlingen.
För att vi ska kunna tillhandahålla våra tjänster till dig behöver vi behandla dina personuppgifter. Nedan hittar du information om vad vi använder din data till, samt vilken rättslig grund behandlingen har stöd i.
Tillhandahållande av tjänster
Vi behandlar personuppgifter för att identifiera dig som kund och för att hantera och leverera de tjänster du beställt och prenumererar på. Samt personuppgifter som krävs för att hantera fakturering och betalning av de tjänster du använder.
Rättslig grund: Fullgörande av avtal.
Kommunikation och support
Vi kan använda personuppgifter från tidigare kontakt med oss för att kunna ge dig bättre hjälp.
Vi använder dina kontaktuppgifter och information om vilka tjänster du använder som grund för fakturor, nyhetsbrev, viktig information om dina tjänster, erbjudanden och tips om hur du kan använda våra tjänster.
Rättslig grund: Intresseavvägning, samtycke och fullgörande av avtal.
Utveckling av våra tjänster och produkter
Vi behandlar personuppgifter kring hur du använder våra tjänster samt från kontakt med oss som underlag för att förbättra din upplevelse specifikt och våra tjänster generellt.
Rättslig grund: Intresseavvägning och samtycke.
Marknadsföring
För att kunna marknadsföra relevanta produkter och tjänster till dig efter dina behov behandlar vi personuppgifter om vilka tjänster du använder och hur du använder dem.
Rättslig grund: Intresseavvägning och samtycke.
Säkerhet och förhindrande av missbruk
Vi behandlar personuppgifter i syfte att upptäcka och förhindra följande för våra tjänster och i vårt nätverk:
- missbruk
- intrångsförsök
- attacker i form av t ex virus, DDOS
- lagbrott
Rättslig grund: Fullgörande av avtal och rättslig förpliktelse.
Lagstadgade skyldigheter
Vi behandlar personuppgifter i syfte att efterfölja de krav lagen ställer.
Rättslig grund: Rättslig förpliktelse.
Så här länge sparar vi personuppgifter
Vi sparar personuppgifter så länge det finns ett dokumenterat syfte för behandlingen. Kontakta vårt dataskyddsombud för detaljer.
Till vem lämnar vi ut personuppgifter
Vi eftersträvar att aldrig dela mer personuppgifter än absolut nödvändigt med respektive partner. Vi kan enligt nedanstående syften komma att dela viss data till följande partners och underleverantörer.
Partner | Personuppgifter som delas och varför |
Analysdata via tredjepartscookie för marknadsföring och webbanalys för att förbättra våra tjänster. | |
Meritech | Garantibevisen skickas till Meritech där personuppgifter (ex. namn, e-post) kan förekomma. |
Så här skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Skyddet implementeras med systematiska och tekniska åtgärder för att säkerställa integritet, sekretess och tillgänglighet.
Handtec's personal behandlar endast den information deras uppdrag kräver.
Du bestämmer över dina personuppgifter
Du bestämmer över dina egna personuppgifter. Det vill säga du avgör vilka uppgifter du vill lämna samt vilken behandling av dina personuppgifter du godkänner, och du kan återkalla ditt samtycke när du önskar.
Observera dock att vi behöver vissa personuppgifter för att kunna tillhandahålla våra tjänster till dig. Om du väljer att återkalla ditt samtycke kan det innebära att vi inte kan tillhandahålla alla våra tjänster till dig.
Läs mer här om vilka rättigheter du har rörande dina personuppgifter »
Så här behandlar vi dina personuppgifter när du inte längre är kund
När du säger upp ditt konto tar vi bort alla dina personuppgifter där det inte längre finns syfte för fortsatt behandling. Vi meddelar även de eventuella partners och underleverantörer som behandlat din data att den ska raderas hos dem.
Det som bland annat tas bort är dina...
- ...eventuella e-postadresser med tillhörande e-postmeddelanden.
- ...personuppgifter i vårt CRM-system.
- ...säkerhetskopior av ovanstående tas även bort
Bland det som inte tas bort finns bland annat:
- Data som krävs enligt bokföringslagen.